Schrijven is oefenen, oefenen, oefenen.
Hoe vaak schrijf jij? Elke dag, elke week?


Heb je een schrijfritme?

  1. Ben jij een vroege vogel of nachtuil?
    Wanneer schrijf je? Sta je vroeg op en schrijf je als de rest van het gezin nog op een oor ligt? Of blijf je op en schrijf je tot diep in de nacht als iedereen al ligt te slapen? Wat werkt voor jou? Probeer beiden 10 dagen uit. Zie wat het resultaat is.

2. Schrijf je dagelijks of niet?
Voor sommige schrijvers is het te veel om elke dag te schrijven. Ze zijn wel elke dag bezig met schrijven maar schrijven niet elke dag aan hun boek, verhaal of gedicht. Elk weekend schrijven is ook een ritme.

Oefen je schrijfvaardigheid op een manier die werkt voor jou.

3. Schrijf in blokken.
Je kunt de Pomodoro methode gebruiken. Schrijf in blokken van 25 minuten gevolgd 5 minuten pauze. Het verhoogt je productiviteit. Er is een handige app die je helpt: ‘Pomodoro Smart Timer.’

4. Spreek af met een schrijfbuddy.
Het geeft je een stok achter de deur om te schrijven. Als je geen geschreven tekst meeneemt dan kun je niets bespreken.

5. Maak een planning.
Maak een afspraak met jezelf en plan je schrijftijd in. Houd je er ook aan. Net als sporten een afspraak met jezelf is is schrijven dat ook.

6. Stel jezelf doelen.
Een aantal woorden, scenes, bladzijden, hoofdstukken per week of per maand.

Schrijfritme is uithoudingsvermogen. Doorbreek het ritme niet. Houd vol.

Gemiddeld duurt het 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Sommige zeggen 21 dagen en andere weer 90 dagen. Oefen elke dag.

Begin vandaag.
Wat je vandaag doet is meegenomen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *