Ga naar de inhoud

Voorlezen is plezier voor twee

Voorlezen is plezier voor twee

Reading to children even before they can understand words, teaches them to associate books with love and affection. – Unknown

Wie herinnert zich niet het lekker tegen mama of papa aankruipen en luisteren naar de vertrouwde stem en een leuk verhaal? Voorlezen is niet alleen leuk maar het verbindt ook. Het is fijn even gerichte en exclusieve aandacht voor elkaar te nemen. Regelmatig samen lezen verdiept de band met je kind.

Met voorlezen is er interactie, je beleeft samen een positief moment. Lekker knus op de bank of op bed genieten van een spannend boek. Je kind is nooit te jong of te oud om samen een boek te lezen.

Baby’s

De dikke stoffen en plastic babyboekjes zijn leuk voor je baby. Het zijn leuke speeltjes: je kan er mee gooien en ze nat sabbelen. Je kunt samen de plaatjes bekijken, de afbeeldingen aanwijzen en benoemen. De klank van je stem stelt je baby gerust. Ook kun je liedjes zingen en klappen. Baby’s gaan de geluidjes nadoen. Ze houden van klanken, beweging en ritme. Ze leren zelf een boekje vasthouden en vinden het leuk kiekeboe-spelletjes te spelen met het boek.

Dreumes (1-2 jaar)

Doe-boekjes prikkelen de zintuigen met geluid, met vormen en met materialen om te voelen. Boeken met flapjes helpt ze ontdekken; kijk- en zoekboeken zijn dan ook vaak een groot succes. Met aanwijsboekjes kun je samen woorden leren en klanken oefenen. Plaatjes in felle kleuren zijn reuze interessant. Door te praten over de plaatjes en die te koppelen aan de directe omgeving leert je kind dat er een connectie is tussen boeken en de echte wereld.

Peuters (2-4 jaar)

Ook peuters vinden het nog erg leuk om plaatjes te kijken. Ze leren begrippen kennen zoals kleuren, tellen en  tegenstellingen. Peuters worden handiger en willen steeds meer zelf doen. Ze kiezen graag zelf het boek uit dat ze willen lezen. Laat ze zelf het boek vasthouden en pagina’s omslaan. Stel vragen en laat ze vertellen. Kies boekjes die aansluiten op de interesses, belevingswereld en mogelijkheden van je kind. Boekjes met iets nieuws prikkelen de nieuwsgierigheid.

Kleuters (4-6 jaar)

Kleuters begrijpen emoties steeds beter en kunnen deze benoemen. Ze leren waarom iets gebeurt. Stel vragen om je kind uit te dagen na te laten denken en zelf te vertellen. Vaak willen ze verhalen opnieuw horen. Voor volwassenen lijkt het herhalen soms eindeloos, maar kleuters horen iedere keer iets nieuws. Laat stiltes vallen zodat je kind zelf de woorden kan aanvullen. Volg soms met je vinger de tekst die je leest; kleuters leren letters en klanken herkennen.

Vanaf 6 jaar

Je kind gaat nu zelf lezen, maar zelf lezen kost nog veel moeite. Als ouder kun je verhalen voorlezen die je kind nog niet zelfstandig kan lezen. Dit verruimt de beleefwereld en de woordenschat, want de boekjes die je kind zelf leest zijn vaak eenvoudig. Samen om de beurt voorlezen kan ook. Zo oefent je kind en blijft lezen leuk.

Kinderen blijven het heerlijk vinden om zelf voorgelezen te worden. Belangrijk is dat je een boek kiest dat je zelf ook leuk vindt. Als jij plezier beleeft aan het voorlezen, dan maakt het verhaal vanzelf indruk op je kind. Boeken kunnen uitnodigen om dieper met elkaar in gesprek te gaan en het is fijn om samen te genieten van een verhaal. Daarbij stimuleert het jouw kind om zelf te willen lezen.

Voorlezen is quality time. Het is reuzegezellig voor ouder en kind. Voorgelezen worden blijft een verwennerij en een heerlijk knuffelmomentje, ongeacht hoe oud je kind is.

Veel voorleesplezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.